Spoločnosť Lowe ‚s má ohromnú históriu rastu dividend. Okrem toho, že je Dividendový Aristokrat, je tiež na exkluzívnom zozname Dividend Kings, čo sú spoločnosti, ktoré zvýšili dividendu viac ako 50 rokov v rade.

Dividendový výnos spoločnosti Lowe’s (LOW:NYSE) je priemerný v porovnaní s indexom S&P 500. Spoločnosť Lowe ‚s je však akciou s vysokým rastom dividend. Výplata dividend spoločnosti Lowe v roku 2018 bola v skutočnosti viac ako dvojnásobná v porovnaní s rokom 2014. Spoločnosť Lowe má dividendový výnos 1,9% a potenciál pre zvyšovanie dividend o 10 a viac percent ročne po veľmi dlhú dobu. Tento článok sa bude zaoberať obchodným modelom spoločnosti Lowe, rastovým potenciálom a ocenením.
Prehľad podnikania
Spoločnosť Lowe’s (LOW:NYSE) bola založená v roku 1946. Za 73 rokov sa z nej stal maloobchodný predajca s domácimi potrebami č. 2, ktorý stojí iba za The Home Depot (HD). Lowe ‚s generuje ročné tržby 72 miliárd dolárov.
Spoločnosť prevádzkuje asi 2 000 obchodov v USA, Kanade a Mexiku. Lowe ‚s ponúka širokú škálu produktov pre údržbu, opravy, prestavbu a vybavenie domu. Má široký výber popredných národných značiek a tiež veľké množstvo súkromných značiek.
Spoločnosť má relatívne malý trhový podiel na americkom trhu, ktorý sa odhaduje približne na 900 miliárd dolárov ročne. Zameriava sa na všestranný prístup k poskytovaniu služieb profesionálnym zákazníkom aj domácim kutilom, aby získala čo najväčší podiel na trhu.
Vedenie spoločnosti v posledných rokoch vynaložilo veľa úsilia, aby zlepšilo dojem zákazníkov z návštevy v obchode prostredníctvom optimalizácie merchandisingu a inventarizácie, ako aj investovaním do schopnosti plniť objednávky mimo svoje obchody. To zahŕňa špeciálne funkcie pre profesionálnych zákazníkov, ktoré zvyšujú opakujúce sa príjmy, a tiež uľahčuje domácim kutilom, aby si objednali svoje produkty online a následne ich vyzdvihli alebo si ich nechali doručiť. Ide o strategický posun od starého modelu Lowe, ktorý bol prevádzkovaný a v posledných rokoch to fungovalo dobre.
To je pre väčšinu maloobchodníkov ťažké. Priemysel kamenných predajcov je pod silným tlakom konkurencie v elektronickom obchodovaní. Lowe ‚s však odvrátil zlý výkon širšieho maloobchodného priemyslu. Stále funguje dobre, pretože spotrebitelia sú naďalej ochotní a schopní míňať za svoje domovy.
A aj keď si zákazníci želajú pohodlie online nakupovania, mnohí si stále cenia zážitku z nakupovania produktov pre domácich majstrov. Takto Lowe ‚s v posledných niekoľkých rokoch rastie, aj keď sa mnoho iných maloobchodníkov potáca na hrane. Ako už bolo spomenuté, spoločnosť Lowe ‚s sa výrazne zlepšila a ukázalo sa to vo výsledkoch spoločnosti.
Porovnateľné predaja Lowe v obchodoch sa od krízy zvyšujú a očakáva sa, že vo fiškálnom roku 2019 vzrastú podľa výsledkov za tretí štvrťrok o približne 3%.
Celkové tržby v 3. štvrťroku medziročne v podstate stagnovali a dosiahli 17,4 miliárd dolárov, ale porovnateľné tržby vzrástli o 3% v USA. Rozdiel je spôsobený tým, že spoločnosť dnes prevádzkuje menej obchodov ako pred rokom. K nárastu porovnateľných predajov prispela takmer výhradne vyššia priemerná útrata, pretože počet transakcií zvýšil len nepatrne. Rast porovnateľného predaja bol poháňaný veľkými nákupy, v hodnote vyššej ako 500 dolárov. To je v súlade s predchádzajúcimi štvrťrokmi spoločnosti Lowe ‚s, pretože rast predaja sa spolieha na veľké nákupy.
Hrubé marže boli až 32,4%, čo predstavuje medziročný nárast o 156 bázických bodov. Sadzba SG & A spoločnosti sa tiež zlepšila o 126 bps, čo predstavuje 21,7% tržieb. Tieto faktory vyústili v oveľa vyššie prevádzkové marže, pretože Lowe ‚s pridal 346 bps na 9% tržieb.
Odhady na tento rok zahŕňajú celkový nárast predaja o 2% oproti nárastu porovnateľného predaja o 3%. Očakáva sa, že prevádzková marža vzrastie o približne 300 bps, ale na upravenom základe sa očakáva, že vzrastie o 50 bps. Upravený zisk na akciu by mal byť v rozmedzí 5,63 až 5,70 dolárov. To predstavuje značný narásť zisku oproti minulému zisku na akciu vo výške 5,10 dolárov.
Vedenie spoločnosti naďalej vidí prevádzkovú páku z rastúcich tržieb a obozretné kontroly nákladov. Tento rast marže je niečo, čo očakávame, že bude pokračovať aj v dohľadnej budúcnosti, ale len ak porovnateľné tržby budú naďalej rásť.
Spoločnosť Lowe’s (LOW:NYSE) ťaží z niekoľkých základných skutočností. Ekonomika naďalej rastie, rovnako ako trh s bývaním. Rastúce mzdy a ceny domov, rovnako ako úrokové sadzby, motivujú viac spotrebiteľov, aby investovali do svojich súčasných domov, než aby sa sťahovali. Tento trend by mal v nasledujúcich rokoch pokračovať a podporiť tak rast spoločnosti.
Perspektívy rastu
Lowe’s (LOW:NYSE) všeobecne otvára každý rok malé množstvo nových obchodov, takže to nie je zmysluplný motor rastu. Naproti tomu spoločnosť v súčasnosti uzatvára obchody s nedostatočnou výkonnosťou, najmä v Kanade. Stále však hľadá spôsoby, ako zarábať na silných výdavkoch na bývanie a výstavbu, a my ich vidíme ako rastovú hnacú silu, či už sa počet obchodov zvýši alebo nie.
Americká ekonomika stále rastie. Pozitívny rast HDP je zrejme najdôležitejším ekonomickým ukazovateľom pre Lowe ‚s, pretože spoločnosť je veľmi závislá na spotrebiteľských výdavkoch. Ďalšie dôležité ekonomické ukazovatele pre Lowe ‚s – medzi ktoré patrí miera nezamestnanosti a ceny bývania – tiež smerujú pozitívne.
V roku 2018 sa ceny domov v mnohých regiónoch USA priblížili alebo prekonali svoj vrchol pred rokom 2007. Vďaka tomu majitelia domov zotrvávajú vo svojich domoch a sú ochotnejší minúť peniaze za vylepšenie a údržbu existujúceho bývania.
Vďaka tomu bol pôsobivý rast spoločnosti tak vysoký. Tržby sa v priebehu času zvyšovali po mnoho rokov. To pomohlo upravenému zisku na akciu ďalej stúpať, čo podľa nás bude pokračovať aj v ďalších rokoch.

Mimo USA sa Lowe’s (LOW:NYSE) zamerala na Kanadu ako na kľúčový rastový trh. V roku 2016 získala spoločnosť kanadského maloobchodného predajcu Rona za 2,3 miliardy dolárov. Pridanie Rona umožnilo spoločnosti Lowe prístup na atraktívny kanadský trh pre domácich majstrov, ktorý od roku 2014 do roku 2018 rástol ročne o 4%. Predajne Rona sú sústredené v Quebecu, ktorý je domovom 25% trhu s domácimi kutilov.
Spoločnosť Lowe’s (LOW:NYSE) si užila nielen rast tržieb, ktorý prišiel s akvizíciou spoločnosti Rona, ale aj synergie, a to celkom v poriadku stoviek miliónov dolárov ročne. Podnikanie v Kanade pokračuje dobre a vedenie spoločnosti Lowe ‚s investuje do tejto krajiny, aby podporilo budúci rast, pretože hlavný americký trh trochu dozrieva.
A konečne, Lowe ‚s buduje svoju vlastnú digitálnu platformu, aby udržiavala krok s maloobchodníkmi v elektronickom obchodovaní. Omni-channel stratégie spoločnosti funguje, pretože porovnateľný predaj vzrástol v minulom štvrťroku o 3% na lowes.com. Ide o výrazné spomalenie z predchádzajúcich rokov, ale to možno očakávať vzhľadom na to, že internetové podnikanie je oveľa väčšie, než tomu bolo predtým.
Kombináciou pokračujúceho rozširovania elektronického obchodu a rastu v Kanade by mala spoločnosti Lowe ‚s umožniť dosiahnuť svojich finančných cieľov. Zvýšenie prevádzkových marží a výkup akcií v nadchádzajúcich rokoch tiež očakávame, čo podporí rast zisku na akciu o 8,2% ročne.
Konkurenčné výhody a výkon vo finančnej kríze
Maloobchodný priemysel obvykle neponúka veľa konkurenčných výhod. Jedná sa o vysoko náročné maloobchodné prostredie, pretože vzostup Amazonu a ďalších internetových predajcov hrozí podkopávaním kamenných obchodov. Spotrebitelia presunuli míňanie dolárov na e-commerce kvôli pohodliu a nízkym cenám. Lowe ‚s je však špecializovaný predajca, čo mu poskytuje konkurenčnú výhodu.
Projekty na zlepšenie domova sú často zložité. Spotrebitelia sú ochotní cestovať do obchodov, osobne kontrolovať výrobky a pýtať sa zamestnancov. To doteraz pomohlo ochrániť maloobchodné predajne pred Amazonom (AMZN).
Okrem toho má spoločnosť Lowe’s (LOW:NYSE) taký rozsah, v ktorom môže súperiť v cene a to aj s internetovými maloobchodníkmi. Lowe pôsobí v odvetví, ktoré je v zásade duopol; Lowe ‚s dominuje v maloobchode s domácim vylepšením spolu s konkurenčným Home Depot.
Spoločnosť Lowe’s (LOW:NYSE) má dostatočnú veľkosť na to, aby dosiahla významnej súčinnosti pri distribúcii s dodávateľmi. Môže využiť veľkosti, aby udržala nízke náklady, ktoré potom môže preniesť na zákazníkov pomocou nízkych cien. To pomáha riadiť prevádzkovú páku, ktorá zvyšuje marže.
Avšak, spoločnosť Lowe nie je imúnna proti kríze. Spotrebiteľské výdavky zvyčajne klesajú počas hospodárskych útlmov. Lowe ‚s závisí na finančne zdravom spotrebiteľovi, silnom trhu s bývaním a stavebníctvu. Kríza bola obzvlášť strmým poklesom, ktorý si na zisku spoločnosti vyžiadal značnú daň.
Zisk na akciu počas krízy je uvedený nižšie:
zisk na akciu za rok 2007 vo výške 1,86 dolárov
zisk na akciu za rok 2008 vo výške 1,49 dolárov (pokles o 20%)
zisk na akciu za rok 2009 vo výške 1,21 dolárov (pokles o 19%)
zisk na akciu za rok 2010 vo výške 1,44 dolárov (nárast o 19%)
Zisk počas krízy prudko poklesol, ale spoločnosť zostala zisková. To jej pomohlo každoročne zvyšovať dividendu. Rovnako rýchlo sa však zisk odrazil od dna: do roku 2013 prekonal zisk na akciu úrovne roka 2007.
Ocenenie a očakávaný výnos
Akcie spoločnosti Lowe’s (LOW:NYSE) majú pomer ceny k zisku 21,1 po významnej rally v roku 2019. To je nad odhadom reálnej hodnoty 18,2 násobok zisku, takže po výraznom pohybe akcie sa považujú akcie za trochu nadhodnotené. Veríme, že nižší pomer ceny k zisku je obozretný vzhľadom na to, že porovnateľné tržby sa spomaľujú a riziko krízy sa zvyšuje s tým, že hospodárske oživenie začne svoje jedenásťročné trvanie.
Akcie spoločnosti Lowe’s (LOW:NYSE) sa v súčasnosti obchodujú nad odhadom reálnej hodnoty. V dôsledku toho by klesajúcej pomer ceny k zisku mohol znížiť budúce výnosy približne o 2,9% ročne. Okrem zmien v ocenení bude výnos zahŕňať rast zisku a dividendy.
Dlhodobejšie rast zisku na akciu vidíme na 8,2% ročne, plus súčasný 1,9% výnos, a mierny pokles z klesajúceho ocenenia. To by viedlo k celkovému ročnému výnosu v rozmedzí 7,1%, čo je určite slušné, ale iba dosť dobré na to, aby sme pri súčasnej cene odporučili držanie.
Dividenda zostáva takmer 40% zisku, takže v najbližších rokoch bude určite dostatok priestoru pre ďalší rast dividend. Lowe ‚s vidíme ako jednu z lepších akcií s rastúcou dividendou a veľkou trhovou kapitalizáciou, ale v súčasnej dobe sa zdá, že je nadhodnotená.
Záver
Lowe’s (LOW:NYSE) má relatívne nízky dividendový výnos nižší ako 2%, ale vyrovnáva sa to s vysokou mierou rastu dividend. Spoločnosť dôsledne poskytuje každý rok dvojciferný rast dividend. Súčasné prostredie je pre maloobchod ťažké, ale spoločnosť Lowe pôsobí v sektore, ktorý by mal odolať konkurentom v oblasti elektronického obchodovania.
Spoločnosti stále rastú tržby a zisk, čo by malo umožniť pokračujúci rast dividend. A má nízky výplatný pomer, čo tiež podporuje vysoké zvýšenie dividend. Akcia Lowe’s (LOW:NYSE) nemusí lákať investorov, ktorí majú záujem len o vysoké výnosy, ale spoločnosť Lowe ‚s by mala každoročne zvyšovať svoju dividendu. Vzhľadom na vysoké súčasné ocenenie a nízku očakávanú mieru návratnosti by však investori mali pred nákupom akcií počkať na lepšiu cenu.
Zdroj: suredividend, investicniweb