Dividendový kráľ: Coca Cola

Akcie Americké akcie Dividendy Spotrebiteľský sektor

Akcie spoločnosti Coca-Cola (KO:NYSE) sú jedny z najznámejších dividendových akcií na celom trhu. Spoločnosť vypláca štvrťročne dividendu nepretržite od roku 1920 a za posledných 57 rokov dividendu každoročne zvýšila.

Vďaka tomu je spoločnosť Coca-Cola členom exkluzívneho zoznamu dividendových aristokratov, skupiny 57 akcií z indexu S&P 500, ktoré navyšujú dividendu viac ako 25 rokov v rade. Akcia Coca Cola má tiež aktuálne dividendový výnos 3%, čo je výrazne vyššií než súčasný, približne 2% výnos indexu S&P 500.

Coca-Cola je tiež členom dividendových kráľov, ešte menšej skupiny iba 27 akcií, ktoré zvýšili dividendu najmenej 50 rokov v rade. Vzhľadom k tomu akcie spoločnosti Coca-Cola (KO:NYSE) vlastní mnoho investorov, ktorí chcú bezpečnú a rastúcu dividendu.

Aby tomu tak bolo, musí byť schopnosť spoločnosti vyplatiť dividendu – a postupom času ju zvyšovať – ​​udržateľná. Za týmto účelom sa v tomto článku podrobnejšie pozrieme, či je spoločnosť Coca-Cola schopná zvyšovať dividendu aj v nadchádzajúcich rokoch.

Prehľad podnikania

Spoločnosť Coca-Cola (KO:NYSE) je nápojový gigant neuveriteľných rozmerov. Veľmi dlhá prevádzková história spoločnosti a stabilný rast jej umožnili získavať nové značky a dnes dosahuje tržby približne 37 miliárd dolárov. Je potrebné poznamenať, že viacročné úsilie o preusporiadanie skôr prevádzkovaných stáčiarní znížilo v posledných rokoch tržby v snahe zvýšiť marže a znížiť kapitálové náklady. Napriek tomu je Coca-Cola jednou z najväčších spoločností na americkom trhu a obchoduje sa s trhovou kapitalizáciou 229 miliárd dolárov

Portfólio spoločnosti Coca-Cola (KO:NYSE) zahŕňa ohromujúcich 4 300 produktov, ktoré sa predávajú po celom svete. Má svoju základnú značku Coca-Cola a ďalšie obľúbené značky ako Sprite, Diet Coke a ďalšie. Rast spoločnosti Coca-Cola v posledných rokoch však pochádza z rozšírenia značiek, ako sú ochutené produkty Koks a Diet Coke, a tiež z jej masívneho a rastúceho portfólia nesladených nealkoholických nápojov. Navyše spoločnosť získala a vybudovala značky v nešumivých kategóriách ako je čaj, mliečne výrobky, káva a športové nápoje, aby diverzifikovala svoje podnikanie s šumivými sladenými nápojmi.

Spoločnosť tiež v posledných rokoch minula obrovské množstvo peňazí za nápoje s nízkym alebo žiadnym obsahom cukru. V roku 2018 uviedla na trh 600 nových produktov a viac ako 250 z nich obsahovalo malé množstvo alebo žiadny cukor. Okrem toho viac ako dve tretiny nepatria medzi takzvané šumivé nápoje.

Coca-Cola (KO:NYSE) nielenže vybudovala vysoko diverzifikovaný tok príjmov, pokiaľ ide o mix produktov, ale je tiež veľmi dobre diverzifikovaná po celom svete. Iba 20% príjmov spoločnosti pochádza zo Severnej Ameriky, pričom zvyšných 80% je zhruba rovnomerne rozložených do zvyšku sveta. Coca-Cola sa predáva takmer vo všetkých krajinách planéty a má silný podiel na trhu takmer všade.

Spoločnosť Coca-Cola sa teší veľkému záujmu dividendových investorov, pretože každoročne vracia akcionárom miliardy dolárov prostredníctvom výplaty hotovosti a spätného odkupu akcií. Táto globálna sieť predstavuje významné menové riziko, ale spoločnosti sa v priebehu rokov podarilo niektoré z týchto rizík zabezpečiť a zvyšok vstrebať.

ročný graf COCA COLA, zdroj: FINANZEN100

Perspektívy rastu

Cez masívnu veľkosť a merítko Coca-Coly predpokladáme, že má dlhodobý potenciál rastu. Je tomu tak z rôznych dôvodov, v neposlednom rade z vysoko diverzifikovaného portfólia šumivých a nie šumivých značiek spoločnosti, ale tiež z veľkej príležitosti na globálnom trhu.

Podiel spoločnosti na trhu je vysoký, pretože spoločnosť Coca-Cola (KO:NYSE) je jednotkou na 32 zo 40 jej najlepších trhov. Okrem toho je to číslo 1 vo viac ako 75 kombináciách krajina / kategórie. To znamená, že spoločnosť má zavedené značky na rôznych miestach po celom svete.

Napríklad nápoje ready-to-drink alebo RTD, rastú rýchlejšie ako iné kategórie, ako sú napríklad balené potraviny. Okrem toho, na rozdiel od iných kategórií, môžu byť nápoje RTD predávané na rôznych miestach, vrátane reštaurácií, obchodov s potravinami, všeobecných maloobchodníkov, obchodov so zmiešaným tovarom a ďalších. To v kombinácii s obrovskou celkovou trhovou hodnotou 1,5 bilióna dolárov v kategóriách, v ktorých spoločnosť Coca-Cola (KO:NYSE) súťaží, znamená, že napriek obrovskej veľkosti spoločnosti nie je nikde blízko nasýtenia.

Z toho dôvodu je trhový podiel spoločnosti v týchto kategóriách na celom svete stále nízky. Aj v hlavnom segmente spoločnosti – studené nápoje – vlastní menej ako polovicu rozvinutých svetových trhov. Horúce nápoje, ktoré sú pre Coca-Colu relatívne novým produktom, predstavujú iba 1%. Na rozvíjajúcich sa trhoch je podiel na trhu studených nápojov Coca-Cola silnejší, ale stále nemá prakticky žiadny podiel na trhu s horúcimi nápojmi.

Očakávame, že spoločnosť Coca-Cola (KO:NYSE) v nasledujúcich rokoch vyprodukuje 6% ročný rast zisku na akciu, pretože spoločnosť má jasno ako ho dosiahnuť. Značné množstvo zahŕňa inovácia produktov, škálovanie úspechov po celom svete a rast nákupu tam, kde to má zmysel. Coca-Cola (KO:NYSE) investovala v posledných niekoľkých rokoch značne do nealkoholických nápojov, ale aj naďalej upravovala svoje portfólio pre optimálny výkon. To zahŕňa zabitie toho, čo sa považuje za „zombie“ značky, len v roku 2018 bolo ukončených 700 z nich.

Toto zameranie na iba najvýkonnejšie značky umožňuje spoločnosti Coca-Cola (KO:NYSE) tráviť čas zameraním sa na rast ziskovosti, nie iba vlastnením najväčšieho možného portfólia značiek. Management verí, že možno očakávať ročný rast tržieb o 4%. Rast tržieb bude hlavným faktorom budúceho rastu zisku, ale zďaleka nie jediným.

Transformácia spoločnosti, z baliarne a nápojovej spoločnosti na nie len čisto nápojovú spoločnosť, viedla v posledných rokoch k obrovskému rozšíreniu prevádzkových marží. Vďaka reorganizácii väčšiny globálnych operácií plnenie do fliaš, čo je podnikanie s nízkymi maržami a vysokými investičnými nákladmi, sa návratnosť kapitálu spoločnosti a prevádzková marža výrazne zvýšila.

Zatiaľ čo väčšina týchto prínosov bola zaznamenaná, Coca-Cola (KO:NYSE) pokračuje v investíciách do zlepšenia dodávateľského reťazca a ďalších zvýšení produktivity, ako aj do zdokonaleného mixu produktov. Považujeme to za menšiu podporu zisku než tržieb, napriek tomu je to dôležité.

A nakoniec spoločnosť Coca-Cola (KO:NYSE) každý rok nakupuje späť veľa svojich vlastných akcií, po odpočítaní nových emisií pre zamestnancov. Coca-Cola v súčasnosti produkuje okolo 6 miliárd dolárov ročného voľného peňažného toku, čo znamená, že môže tieto peniaze použiť okrem iného na výplatu dividend a spätný nákup akcií. Spoločnosť každoročne vydáva zamestnancom spravodlivé množstvo nových akcií, ale stále očakávame nízku jednocifernú podporu zisku na akciu z nižšieho počtu akcií. Vedenie sa zaviazalo každoročne prinajmenšom vykompenzovať riedenie z nových emisií, ale vo všeobecnosti je to o niečo viac.

Odolnosť voči kríze

Súčasťou príťažlivosti defenzívnych spotrebiteľských akcií, ako je Coca-Cola, je ich vlastná odolnosť proti kríze. Coca-Cola predáva prevažne tovar dostupný pre drvivú väčšinu ľudí. Pomáha jej to pri hospodárskych poklesoch, kedy môžu utrpieť predaje cenovo drahších produktov, napríklad smartphonov alebo televízorov. Výrobky spoločnosti Coca-Cola sú cenovo dostupné, čo znamená, že ich výkon v kríze je všeobecne veľmi silný.

Spoločnosť Coca-Cola (KO:NYSE) v roku 2008 pri finančnej kríze zvýšila svoj zisk na akciu o 17%, vďaka dvojcifernému nárastu tržieb. Nasledujúci rok sa tržby mierne znížili a zisk na akciu klesol iba o 3%. V roku 2010 sa však spoločnosť Coca-Cola vrátila k zmysluplnému rastu a zvýšila zisk na akciu o 19% pri 13% raste tržieb. Inými slovami, portfólio spoločnosti Coca-Cola je odolné proti kríze a my nevidíme žiadny dôvod si myslieť, že budúca kríza bude iná.

Spoločnosť Coca-Cola (KO:NYSE) vidíme ako vysoko defenzívnu akciu, ktorá by mala aj naďalej platiť a dokonca každý rok zvyšovať dividendu, a to aj napriek budúcemu hospodárskemu poklesu.

Analýza dividend

Dividenda je pre investorov obrovským lákadlom. Spoločnosť je dividendovým kráľom a v súčasnosti dosahuje 3% výnosu, takže jej rodokmeň ako dividendovej akcie je bezchybný. Súčasná výplata spoločnosti je 0,40 dolárov na akciu štvrťročne, teda 1,60 dolárov ročne. To je v porovnaní s naším súčasným odhadom zisku na akciu vo výške 2,10 dolárov pre tento rok výplatný pomer 76%.

V posledných rokoch sa výplatný pomer zvyšoval s tým, ako rast zisku na akciu stagnoval, ale výplata každoročne rástla. Miera výplaty bola v nedávnej minulosti bližšie k 50% zisku, teraz je však zhruba 75%.

Inými slovami, zatiaľ čo výplatný pomer v posledných rokoch významne vzrástol, veríme, že toto zvýšenie bude zastavené silným rastom zisku, ktorý by mal do budúcna prinajmenšom prekonať rast dividend.

Vedenie spoločnosti tiež pracuje na zlepšení tvorby voľných peňažných tokov a snaží sa zvýšiť konverziu zisku zo súčasných 73%. V zásade to vytvorí každý rok ďalšiu hotovosť, ktorú môže spoločnosť použiť na výplatu dividend a k spätnému odkupu akcií, a pomôže jej to aj naďalej zvyšovať dividendu po mnoho ďalších rokov. Efektívny cyklus vyššej konverzie voľných peňažných tokov s vyššími príjmami by mal vytvoriť veľmi priaznivé podmienky pre dlhodobý rast dividend.

graf rastu dividendy COCA COLA, zdroj: polliesdividend.com

Coca-Cola (KO:NYSE) má vo svojej súvahe značné dlhy, ale vzhľadom k silným príjmom a generovaniu voľných peňažných tokov nevidíme úroveň dlhu ako problém. Okrem toho má spoločnosť plán riešiť svoj dlh.

Dlhodobý dlh spoločnosti Coca-Cola (KO:NYSE) je približne 29 miliárd dolárov a ďalšie dlhodobé záväzky, ako sú odložené dane, činia celkom asi 10 miliárd dolárov. Coca-Cola tiež silne využíva trhy s cennými papiermi a iné krátkodobé financovania, ale to sa do dlhodobého dlhu nezapočítava, pretože sú splatné za menej ako jeden rok. Aj keď spoločnosť Coca-Cola generuje veľa peňazí, pri bežnej prevádzke veľmi silno využíva dlhové financovanie.

Vedenie plánuje využiť svoje značné generovanie hotovosti, čiastočne, k zníženiu dlhu. To je navyše k vyššie uvedenému použitiu hotovosti, vrátane investícií do budúceho rastu, akvizícií, výplaty rastúcej dividendy a spätného odkupu akcií. Vedenie chce, aby čistý dlhový pákový efekt – ktorý je definovaný ako celkový čistý dlh delený ziskom pred úrokom, zdanením, odpismi a amortizáciou, tiež známym ako EBITDA – bol medzi 2X a 2,5x.

Konečná EBITDA za dvanásť mesiacov je tesne pod 11 miliardami dolárov, čo znamená, že cieľový dlh sa pohybuje medzi približne 22 – 28 miliardami dolárov. Dlhodobé záväzky činia 39 miliárd dolárov, ale to je kompenzované viac než 13 miliardami dolárov v krátkodobých peňažných prostriedkoch a ekvivalentoch, preto berieme čisté dlhodobé záväzky vo výške približne 26 miliárd dolárov. Táto úroveň dlhu je pre spoločnosť Coca-Cola (KO:NYSE) udržateľná, pretože náklady na úroky sú dobre pokryté, ale v prípade generovania významných peňažných prostriedkov by v nasledujúcich rokoch malo vedenie spoločnosti byť schopné znížiť svoj pákový efekt, ak sa tak rozhodne.

Záver

Spoločnosť Coca-Cola (KO:NYSE) je jednou z najlepších dividendových akcií na súčasnom trhu. Spoločnosť má príkladnú históriu rastu dividend prostredníctvom širokej škály ekonomických podmienok a predpokladáme, že jej rastový výhľad sa oproti štyrom alebo piatim minulým rokom výrazne zlepšil.

Coca-Cola (KO:NYSE) je atraktívna dlhodobá akcia s rastúcou dividendou, pretože približne 3% súčasný výnos je o viac ako 50% vyššie ako širší trh a Coca-Cola má veľmi dlhú históriu zvyšovania dividend. Výplata dividend by mala naďalej rásť priemerne jednociferným tempom. Výkonnosť v kríze je tiež veľmi dobrá, čo z nej robí defenzívnu akciu s bezpečnou a rastúcou dividendou vo všetkých ekonomických cykloch.

Zdroj: IG

Ohodnoť článok

Pridaj komentár