
Procter & Gamble (PG:NYSE) je nadnárodná spoločnosť v oblasti spotrebného tovaru, ktorá bola založená v roku 1837. Spoločnosť má trhovú kapitalizáciu vo výške 247 miliárd dolárov k 28. februáru 2019 s celkovým výnosom 66,8 miliárd dolárov za svoj fiškálny rok 2018 (mierne zvýšenie oproti roku 2017, keď tržby boli v hodnote 65 dolárov). Spoločnosť má ústredie v Cincinnati v štáte Ohio a zamestnáva viac ako 95 000 pracovníkov po celom svete.
Spoločnosť vyplatila akcionárom dividendu počas 128 po sebe nasledujúcich rokov, pričom ju zvyšovala v každom z posledných 62 rokov.
Spoločnosť má okolo svojich produktových radov päť obchodných segmentov: deti, ženy, starostlivosť o rodinu; krása; starostlivosť o textílie a domácnosť; starostlivosť a zdravotná starostlivosť. Je známa pre mnoho populárnych značiek pre domácnosť:
- Always – menštruačné hygienické výrobky
- Ariel – pracie prostriedky
- The Art of Shaving
- Papierové utierky Bounty (predávané v USA a Kanade)
- Charmin – toaletné potreby a vlhké utierky
- Crest – zubná pasta
- Avivážne a sušiace listy
- Febreze – odstraňovač zápachu
- rôzne pracie prostriedky, tekuté zmäkčovače tkanín, listy sušičky a prípravky na umývanie riadu
- Gillette – žiletky na holenie, holiace mydlá, krémy na holenie, sprchovacie gély, šampóny, dezodoranty a antiperspiranty
- Head & Shoulders
- Olay – osobné a kozmetické výrobky
- Oral-B- medzizubné výrobky
- Pampers & Pampers Kandoo – jednorazové plienky a vlhké utierky
- Pantene – výrobky na starostlivosť o vlasy
- SK-II – kozmetické výrobky

Kto sú hlavnými konkurentmi spoločnosti P&G?
Vo výrobkoch starostlivosti o krásu je Avon hlavným konkurentom spoločnosti Procter & Gamble. Okrem Avonu medzi konkurentov patria aj Colgate-Palmolive (NYSE: CL), Estee Lauder (NYSE: EL), Revlon (NYSE: REV), Coty (NASDAQ: COTY), Elizabeth Arden ( NASDAQ: RDEN), Inter Parfums Inc (NASDAQ: IPAR) a Unilever.
Podľa výročnej správy spoločnosti za rok 2018 tento segment starostlivosti o krásu predstavoval 19% čistého predaja spoločnosti Procter & Gamble.
V segmente starostlivosti je značka Gillette dominantným hráčom na trhu. Bic je hlavným konkurentom s veľkým medzinárodným zastúpením. Niektoré nedávne startupy v “holiacej oblasti”, ako napríklad Dollar Shave Club (teraz vo vlastníctve Unileveru), Harry a Billie, sú tiež konkurenciou a vyústilo to aj do niekoľkých súdnych sporov týkajúcich sa patentov, ktoré má P&G. Tento segment predstavoval 10% čistého predaja spoločnosti Procter & Gamble.
V segmente zdravotnej starostlivosti medzi hlavných konkurentov patria CCA Industries, Colgate-Palmolive, Church and Dwight Co. (NYSE: CHD), Ecolab (NYSE: ECL), Stepan Company (NYSE: SCL) a United Guardian (NYSE: UG). Tento segment predstavoval 12% čistého predaja.
V segmente textilnej starostlivosti a starostlivosti o domácnosť patria medzi hlavných konkurentov Colgate-Palmolive, Unilever (NYSE: UL) a Church and Dwight Co..
V segmente starostlivosti o deti, ženy a rodiny patria medzi hlavných konkurentov Colgate-Palmolive, Unilever a Church and Dwight Co. Tento segment predstavoval 27% čistého predaja spoločnosti Procter & Gamble.
Globálne trhy a hospodárska súťaž
Procter & Gamble (PG:NYSE) tiež konkuruje nespočetným menším spoločnostiam v medzinárodných segmentoch, v ktorých vykazuje príjmy.

Procter & Gamble (PG:NYSE) získava takmer 45% svojich príjmov zo Severnej Ameriky a asi 24% z Európy. Takmer 65% jej celkových príjmov pochádza z rozvinutých trhov. Naopak, konkurenčná spoločnosť Unilever vykazuje takmer 58% svojich príjmov pochádzajúcich z rozvíjajúcich sa trhov a 43% pochádzajúcich z už rozvinutých trhov. To je najdôležitejší problém spoločnosti P&G, že je sústredený na pomaly rastúcich trhoch.
Zdroj: investopedia