Prázdne regály a výpredaj pozemkov. Prečo sa Tesco mení pred očami ?

Akcie Ekonomika Európske akcie Spotrebiteľský sektor všetky články


„Every little helps,“ hlásal slogan Tesca v časoch jeho najväčšej slávy v 90. rokoch. V Británii si teraz toto motto pretvorili. Ľudia si z Tesca uťahujú a vravia, že „every little hurts“. Tesco (TSCO:LON) bojuje o svoju povesť. A bojuje o ňu aj na slovenskom trhu. Tržby výrazne klesli, posledné roky sa držia okolo 45 miliárd korún a oproti iným porovnateľným reťazcom nie je Tesco zďaleka tak ziskové – v roku 2017 zisk predstavoval po rokoch straty asi 1,2 miliardy korún.

Aj ten najmenší prehrešok reťazca tak hocikoho vedie k úvahám o jeho budúcnosti. Ako napríklad teraz, keď si rad zákazníkov všíma prázdne regály v českých aj slovenských obchodoch a zásobuje svojimi postrehmi sociálne siete.

Čo sa teda momentálne v Tescu deje? Aktuálna globálna stratégia Britov sa dá zhrnúť do hesla „zjednodušiť a zredukovať“. V ňom sa skrýva hneď niekoľko opatrení, ktoré sa nevyhli ani v Česku a Slovensku.

Prázdne regály sú podľa firmy sezónnym nedopatrením. „Došlo k presunu, niektorých výrobkov na predajnej ploche, práve po dobu presunu mohol byť niektorý regál dočasne prázdny. Obmena sortimentu sa týka sezónnych položiek, ako napr. školský sortiment, alebo potreby pre záhradkárov, tie majú na ploche svoje pevné miesto práve v časti sezóny, „hovorí k tomu hovorca Tesca Václav Koukolíček.

Potvrdzuje však, že v Tescu prebiehajú razantnejšie zmeny, ktorých si zákazník všimne práve pri pohľade na regály. V obchodoch sa mení skladba drahších potravín z takzvanej „finest“ rad výrobkov, niektoré výrobky miznú. Tesco (TSCO:LON) naopak potrebuje viac priestoru pre pečivo alebo čerstvo pripravené jedlo.

Podľa Koukolíčka tiež zužujú ponuku u bežných produktov, či už ide o kečupy alebo nápoje. Netají sa ani tým, že jedna značka môže byť dominantnejšia. Veľa produktov v zmienených kategóriách sa reťazec tiež snaží začleniť pod vlastnú privátnu značku a chce ju ponúknuť lacnejšie a bez známeho brandu na obale, čím si zaisťuje väčšiu maržu.

Nejde o nič nové, s týmto prístupom dlhodobo valcuje slovenský trh nemecký reťazec Lidl a vykazuje rekordné zisky, naposledy cez päť miliárd českých korún.

Tesco (TSCO:LON) má ale oproti Lidlu jednu nevýhodu, a tou je množstvo veľkých obchodov a nevyhovujúcich nehnuteľností. Napríklad takmer polovica z približne 190 českých obchodov sú veľké hypermarkety, ktorých popularita klesá.

Hypermarkety sú dnes na prvý pohľad skromnejšie, než boli v 90. rokoch a po roku 2000, kým ich nezačala porážať nemecká konkurencia. Tesco ich prenajíma ďalším obchodníkom a z pôvodnej skladby obrích predajní všeličo mizne. Nemá zmysel tu predávať elektroniku, alebo automobilové doplnky, čo bola predtým samozrejmosť.

Na nadbytok priestorov, ktoré Tesco (TSCO:LON) nakúpilo v časoch najväčšej expanzie, muselo ale reagovať aj inak. Reťazec sám prechádza už druhý rok veľkým výpredajom. Spoločnosť postupne predala obchodné domy či centrá v pražských Letňanoch, v Liberci a zbavila sa niekoľkých zastaraných Prior-ov v českých krajoch. Predala tiež pozemky na okraji Prahy. Tým si zaistila miliardy českých korún na pokrytie strát a podľa svojich slov tiež na niektoré inovácie a rozvoj. Kam peniaze miznú? Koukolíček vysvetľuje, že investície putovali do rozvoja e-shopu, modernizácie niektorých obchodov a ďalšieho rozvozu tovaru alebo do rozvoja mobilných platieb.

päťročný graf TESCO, zdroj: FINANZEN100

Reťazec tiež uvádza, že investuje hlavne do rozvoja siete menších predajní s potravinami Žabka, ktoré pred necelými 10 rokmi kúpil od investičnej skupiny Penta. To je pritom pri pohľade na čísla zatiaľ podobne bolestivý biznis ako hypermarkety – počet predajní stále osciluje okolo stovky a novo otvorene predajne len vykompenzovali tie, ktoré spoločnosť v minulých rokoch zavrela. V celkových príjmoch Tesca navyše hrajú predajne veľmi malú úlohu – prinášajú cez miliardu českých korun obratu a do zisku sa prvýkrát dostali len pred dvoma rokmi.

„Tesco si skrátka vzalo v strednej Európe veľké sústo, a navyše má starosti samo so sebou na domácej pôde,“ hovorí k tomu jeden z podnikateľov v odbore, ktorý si želá zostať v anonymite.

„Chudnutie“ veľkých obchodov a snaha zjednotiť a rozvinúť tie malé by mohli byť jedinou funkčnou cestou k reinkarnácii reťazca v strednej Európe. Je verejným tajomstvom, že je reťazec dlhodobo na predaj. „Záujemca o obchody tohto reťazca ale zatiaľ neprichádza,“ hovorí dobre informovaný zdroj z rovnakej sféry.

Nikto z existujúcich obchodníkov Tesco (TSCO:LON) kúpiť nechce, pretože sa im nepozdáva rozdrobenosť reťazca na rôzne formáty a nízka ziskovosť. Medzi záujemcami o kúpu údajne bolo hneď niekoľko slovenských miliardárov, najhlasnejšie sa hovorilo okrem iného aj o Agrofertu Andreja Babiša.

Tesco (TSCO:LON) taktiež doteraz malo podľa zdrojov z trhu veľké očakávania. Pred štyrmi rokmi Briti z Prahy vytvorili centrálu všetkých štyroch stredoeurópskych krajín, v ktorých pôsobia (Slovensko, Maďarsko, Česko a Poľsko), a všetko nasvedčovalo tomu, že si Tesco pripravuje pôdu na predaj celého stredoeurópskeho balíka obchodov. K žiadnemu dealu sa tým ale nepriblížilo.

Teraz sa každopádne deje pravý opak. „Tesco vracia jednotlivým krajinám väčšiu autonómiu,“ naznačuje Koukolíček. A podľa správ z trhu sa zatiaľ schyľuje k predaji poľských obchodov.

Zdroj: Hrdličková, Forbes

Ohodnoť článok

Pridaj komentár