Moet Hennessy Louis Vuitton SE (OTC: LVMUY), bežne označovaný ako LVMH alebo Louis Vuitton, existuje od roku 1987 v dôsledku zlúčenia rovnomenného módneho domu Louis Vuitton a spoločnosti Moët Hennessy (víno a liehoviny). Značka Louis Vuitton má oveľa dlhšiu históriu; módny dom pôvodne založil zakladateľ menoviek v roku 1854. Konglomerát luxusných značiek vlastní približne 70 malých spoločností, ktoré nazýva „domy“, ktoré vyrábajú početné špičkové značky. Najstaršia značka spoločnosti, vínna značka Château d’Yquem, sa datuje do 16. storočia.


Od roku 1989 vedie Louis Vuitton predseda a generálny riaditeľ Bernard Arnault. Medzi ďalších vedúcich pracovníkov spoločnosti patrí Antonio Belloni (generálny riaditeľ skupiny), Delphine Arnault (má na starosti Louis Vuitton Products), Nicolas Bazire (rozvoj a akvizície) a Jean-Jacques Guiony (financie).
V roku 2018 Louis Vuitton vykázal celkové príjmy 46,8 miliárd eur. To predstavuje výrazný nárast oproti roku 2017 – 42,6 miliárd eur.
Ďalej sa bližšie pozrieme na niekoľko najlepších značiek, dcérskych spoločností a akvizícií spoločnosti Louis Vuitton.
Veuve Clicquot
Spoločnosť Clicquot, ktorú Philippe Clicquot založil na konci 18. storočia, bola vinárskou a lodiarskou spoločnosťou, ktorá sa nakoniec stala Veuve Clicquot, známa medzi znalcami šampanského v Európe a Spojených štátoch už v roku 1782. Francúzskej spoločnosti sa pripisuje vynájdenie ružového šampanského, čo je proces od Philippe Clicquot. Nasledujúce generácie rodiny Clicquot zdokonalili toto šampanské pridaním červeného vína počas procesu výroby.
Louis Vuitton kúpil Veuve Clicquot v roku 1986 za nezverejnenú cenu, len rok pred tým, ako sa módna spoločnosť zlúčila s Moët Hennessy. V roku 2018 zaznamenal Louis Vuitton celkové príjmy vo výške 5,1 miliardy eur zo svojej vetvy vín a liehovín, ktorej je Veuve Clicquot významným členom. Počas tohto roku spoločnosť predala 64,9 milióna fliaš šampanského.
Marc Jacobs International
Ocenený dizajnér Marc Jacobs pôsobil ako kreatívny riaditeľ spoločnosti Louis Vuitton už 16 rokov. Výsledkom strategického partnerstva bolo, že spoločnosť LVMH absorbovala približne 80% Jacobs spoločnosti okolo roku 2013. Je to špekulácia priemyslových insiderov, pretože ani spoločnosť, ani Jacobs nikdy nezverejnili presné dátumy ani čísla. Marc Jacobs International vyrába vysoko kvalitné odevy a doplnky pod dvoma značkami – Marc Jacobs a Marc od Marc. Od roku 2016 sa príjmy pohybovali blízko 1 miliardy dolárov, hoci do roku 2018 sa údajne znížili na približne 300 miliónov dolárov, pravdepodobne čiastočne kvôli rozhodnutiu Marca Jacobsa oddeliť sa od značky LVMH.
Fresh
Lev Glazman a Alina Roytberg na vlne záujmu spotrebiteľov o prírodné produkty uviedli na trh Fresh v Bostone v roku 1991. Medzi hlavné produkty spoločnosti patria remeselné mydlá, výrobky na starostlivosť o pleť a vlasy, ktoré obsahujú prírodné prísady, ako je mlieko, cukor a čaj. Vyrába tiež rad sviečok. O dvadsať päť rokov neskôr v roku 2016 spoločnosť Fresh otvorila čerstvé výskumné laboratórium, ktoré sídli vo výskumnom centre Helios Research LVMH v Saint-Jean-de-Braye vo Francúzsku.
LVMH získala väčšinový podiel v spoločnosti Fresh v roku 2000 za nezverejnenú sumu. Od roku 2018 tvoria parfumy a kozmetika asi 13% čistého príjmu spoločnosti LVMH.
Guerlain
Pierre-Francois Guerlain založil v roku 1828 parfumový dom Guerlain s úmyslom predať luxusné vône. Medzi klientov spoločnosti Guerlain patrili v čase jej uvedenia významné politické a verejné osobnosti, ako Napoleon III, španielska kráľovná Isabella II a kráľovná Viktória. Spoločnosť zostala vo vlastníctve a prevádzke členov rodiny Guerlainovcov až do jej získania spoločnosťou LVMH v roku 1994 za nezverejnenú sumu. S približne 800 výrobkami ponúkanými v celej svojej histórii zostáva Guerlain synonymom pre nezabudnuteľné vône, ako napríklad Shalimar, Champs-Élysées a Insolence.
TAG Heuer
TAG Heuer bol duchovným dieťaťom švajčiarskeho inovátora hodiniek Edouarda Heuera. Spoločnosť má svoje korene v meste St-Imier vo Švajčiarsku, kde Heuer patentoval svoje prvé hodinky v roku 1882. V roku 2019 boli početné hodinky vybavené trojitým chronografickým dizajnom, ale dizajn Heuer bol prvý a jediný svojho druhu v priebehu 19. storočia a 20. storočia. Pri vzniku automobilového priemyslu sa chronografy Heuer objavili na poprednom mieste v automobiloch, ako aj v lietadlách a člnoch. Spoločnosť Heuer sa v roku 1985 zlúčila s Techniques d’Avant Garde (TAG) a spoločnosť LVHM kúpila v roku 1999 takmer 100% vlastníctvo spoločnosti TAG Heuer za nezverejnenú sumu. V roku 2018 tvorili hodinky a šperky asi 8% celkových výnosov LVMH. TAG Heuer zostáva hlavným sponzorom pretekárskeho tímu Red Bull Formula One, partnerstva, ktoré značka priniesla v 80. rokoch minulého storočia.
Bulgari
Bulgari, známy kreativitou a farebnými šperkami, bol v čele komodifikácie „la dolce vita“ od svojho založenia gréckym prisťahovalcom Sotiriosom Voulgarisom v roku 1884. Vlajková loď talianskej spoločnosti Via dei Condotti je historickou pamiatkou a jedným z najnavštevovanejších rímskych atrakcií. LVMH získala 50,4% podiel v Bulgari v roku 2011 v rámci dohody o všetkých akciách v hodnote 4,3 miliardy eur.
Posledné akvizície
S takmer 70-timi dcérskymi spoločnosťami v rôznych oblastiach luxusných výrobkov existuje v majetku Louis Vuitton mnoho ďalších značiek. Niektoré z nich, napríklad Berluti a Moynat, sú najobľúbenejšie v Európe a možno menej známe americkým spotrebiteľom. Iné, vrátane Belvedera, Zenithu, Fendiho a Sephory, sú známe po celom svete.
Akvizičná stratégia
Aj keď spoločnosť LVMH získala v priebehu desaťročí veľké množstvo spoločností, má tendenciu tak robiť bez veľkého rozkvetu. Louis Vuitton skôr hľadá značky, ktoré zlepšia jeho ponuku produktov a zároveň mu umožnia udržiavať združenie značiek luxusu a elegancie. Vzhľadom na to, že mnoho značiek v rade LVMH má mnoho desaťročí histórie, je menej pravdepodobné, že spoločnosť LVMH sa chystá získať veľké množstvo nových spoločností smerujúcich do budúcnosti.
Zdroj: investopedia